Sabina Bartyzel SVP Operations Accor Eastern Europe o branży hotelarskiej w 2021 roku

Sabina Bartyzel

Jak wygląda obecnie sytuacja branży hotelarskiej?

Sabina Bartyzel: Branża hotelarska łapie pierwszy w tym roku oddech po długim okresie krajowego lockdownu. To moment, na który czekali wszyscy hotelarze i miłośnicy podróży. Jak pokazują badania, wciąż tęsknimy do podróżowania i znaczna część z nas planuje wakacyjne wyjazdy w tym roku, głównie w granicach kraju. Ten rok prognozuje się jako korzystniejszy okres dla branży od ubiegłego. To wszystko dzięki temu, że wielu hotelarzy wypracowało procedury bezpieczeństwa, proces szczepień postępuje, a jako społeczeństwo przyzwyczailiśmy się już do obecnej rzeczywistości. Przekłada się to na znacznie wyższy, niż rok temu, wskaźnik pewności w zakresie podróżowania. Turystyka zawsze była ważnym filarem światowej gospodarki, dlatego wierzę, że w połączeniu z pasją i chęcią do podróżowania odbudowa branży będzie pomyślna.

Jak zmieniła się branża hotelarska? Jakie zmiany nastąpiły przez jej zawieszenie?

S.B.: Ostatnie miesiące wpłynęły na zmianę nie tylko branży, ale i samych gości hotelowych. Choć od ubiegłego roku światowy rynek jest w trudnej sytuacji, to sieci hotelarskie wykorzystały ten czas na wypracowanie standardów i protokołów bezpieczeństwa, które są dzisiaj standardem. W okresie lockdownu hotele były zamknięte dla gości, dlatego hotelarze głownie koncentrowali swoje działania na zachowaniu możliwego stopnia operacyjności i intensywnych przygotowaniach do re-openingu w przyszłości. Dla nas w Accor bezpieczeństwo naszych gości i pracowników zawsze było kwestią priorytetową. Niezależnie od wytycznych organów administracyjnych, od samego początku pandemii pracowaliśmy nad stworzeniem wewnętrznych protokołów i procedur związanych z zapewnieniem pełnego bezpieczeństwa w naszych hotelach. Dzięki współpracy z Bureau Veritas, wdrożyliśmy ALL Safe label, który jest gwarancją maksymalnego bezpieczeństwa podczas pobytu. Dzisiaj ten certyfikat posiada ponad 90% naszych hoteli w Polsce, a pozostałe obiekty spełniają rygorystyczne sieciowe normy i rozporządzenia wypracowane przez Accor. Dodatkowo, w trosce o naszych gości, nawiązaliśmy partnerstwo z AXA, dzięki któremu oferujemy wszystkim odwiedzającym nasze obiekty opiekę medyczną i rozwiązania telemedycyny, aby szybciej reagować w nagłych sytuacjach. To sprawia, że każdy w hotelu może czuć się w pełni bezpiecznie.

Poza zmianami ze strony hoteli, zmienił się także profil gościa hotelowego. Dzisiaj ze względów bezpieczeństwa znaczna większość szuka opcji podróży z maksymalnym ograniczeniem bezpośredniego kontaktu. W takim momencie wykorzystanie nowoczesnych technologii staje się bardzo pomocne. Z myślą o potrzebach gości hotelowych wypracowaliśmy rozwiązania umożliwiające bezkontaktową czy online’ową obsługę – od rezerwacji i meldunku, przez płatności po kontakt z obsługą czy usługi takie jak Accor Digital Key – czyli możliwość otwierania drzwi za pośrednictwem smartfona. Dzięki tym innowacjom hotele stają się miejscem dopasowanym do potrzeb i stylu życia nas wszystkich. Ten trend na pewno pozostanie z nami na dłużej.

Jakie są prognozy na najbliższy czas?

S.B.: Tak jak wspomniałam wcześniej, procedury bezpieczeństwa, szczepienia i wyższy wskaźnik pewności co do podróżowania wskazuje, że ten rok będzie dla branży bardziej pomyślny niż ubiegły. Dlatego można prognozować, że zyskają nie tylko kurorty i miejscowości turystyczne w górach czy nad morzem, ale także miasta. Już w ubiegłym roku dużym zainteresowaniem cieszyły się destynacje miejskie, szczególnie przy pobytach weekendowych. Znaczna część gości rezerwuje pobyt w hotelu na trzy lub cztery dni, wliczając w to piątek i poniedziałek. Najchętniej z takiej formy pobytów korzystają rodziny z dziećmi. Popularnością wśród kierunków miejskich cieszą się hotele w Trójmieście, Warszawie, Krakowie i Wrocławiu. Polskie miasta zyskują na sile, a ten trend utrzyma się także i w tym roku. To istotne, zwłaszcza w pierwszym etapie odmrożenia branży, gdzie siła popytu wewnętrznego w każdym kraju przekłada się na tempo odbudowy lokalnych rynków. W Europie Wschodniej w tym zakresie Polska wysuwa się na prowadzenie, a dla porównania kraje Europy Zachodniej, jak Hiszpania czy Turcja, są mocno uzależnione od zainteresowania zewnętrznego.

Jak sieć Accor może podsumować czas pandemii? (ostatnie 1,5 roku)

S.B.: Bezpieczeństwo naszych gości i pracowników zawsze było dla nas priorytetem, jednak w związku z sytuacją na całym świecie, nasze działania skupiały się w największym stopniu na wypracowaniu rygorystycznych protokołów i standardów, tak by każdy bez obaw mógł spędzić czas w hotelu. Z drugiej strony, jako globalny lider branży hotelarskiej, nie zwolniliśmy tempa, rozbudowując nasze portfolio na kluczowych dla nas rynkach i skupiając się na krokach, które zabezpieczą stabilny rozwój na najbliższe lata. Nieustannie rozwijamy i rozbudowujemy portfolio marek, nawiązujemy partnerstwa, pozyskujemy nowe hotele, przeprowadzamy rebrandingi. Wprowadzamy także nowe koncepty i rozwiązania lifestylowe, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem. To obiekty łączące usługi hotelowe z apartamentami, umożliwiające dłuższy pobyt. W ich ofercie znajdują się m.in. pokoje i apartamenty z aneksami kuchennymi. Jednym z takich konceptów jest Novotel Living, a pierwsze hotele sygnowane tym brandem w naszym regionie powstaną w Estonii i Rumunii. Wierzę, że pasja i miłość do podróżowania oraz standardy bezpieczeństwa obecne w hotelach sprawią, że odbudowa branży przebiegnie pomyślnie.

Zobacz także: Royal Tulip Sand: nowy 5-gwiazdkowy kurort nad Bałtykiem

Sabina Bartyzel

SVP Operations Accor Eastern Europe

Sabina Bartyzel to ekspert w zakresie zarzadzania hotelami z wieloletnim doświadczeniem. Od 2020 roku jako SVP Operations Accor Eastern Europe odpowiada za hotele zarzadzane w 16 krajach, m.in. na Węgrzech, w Czechach, Rumunii, Bulgarii i Polsce. Jest kluczową postacią w kontaktach Grupy z właścielami hoteli i partnerami biznesowymi.

Sabina uważa, że ludzie są największym atutem firmy, dlatego zadowolenie, zarówno gości, jak i pracowników jest dla niej najważniejsze. Jest aktywnie zaangażowana w projekty CSR i działania promujące różnorodność, solidarność i walkę ze stereotypami. Wyzwania są jej największą motywacją. Prywatnie jest maratończykiem i miłośnikiem podróży.

Z Grupą Orbis związana jest od 2002 roku, a swoją pracę zaczynała w hotelu Novotel Centrum Kraków. Sabina Bartyzel posiada doświadczenie akademickie. Przez ostatnie 5 lat wykładała w Wyższej Szkole Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej na kierunku Menedżer Hotelu – Studia Podyplomowe w Krakowie, gdzie brała czynny udział w tworzeniu programu.

 

o ACCOR

Accor jest wiodącą grupą hotelarską na świecie oferującą gościom wyjątkowe i niezapomniane wrażenia w ponad 5 100 hotelach, kurortach i rezydencjach oraz 10 000 obiektach gastronomicznych w 110 krajach. Grupa dysponuje jednym z najbardziej zróżnicowanych i w pełni zintegrowanych ekosystemów hotelarskich obejmujących szerokie portfolio marek segmentu luxury, premium, midscale i economy z unikalnymi konceptami. Wyjątkowe i unikalne doświadczenia uzupełnia oferta rozrywkowa, bary i restauracje, markowe rezydencje prywatne, współdzielone obiekty noclegowe, consierge, przestrzenie co-workingowe i wiele innych. Accor wyróżnia się niezastąpionym portfolio charakterystycznych marek i zespołem liczącym ponad 260 000 osób na całym świecie. Dodatkowo Grupa oferuje wszechstronny lifestylowy program lojalnościowy ALL – Accor Live Limitless, o korzyściach którego przekonało się już ponad 68 milionów członków z całego świata. ALL jako codzienny towarzysz hotelowych gości pozwala na wzbogacenie pobytu o dodatkową wartość i przeżycia związane z szeroką gamą benefitów, usług i doświadczeń. Accor jest głęboko zaangażowany w tworzenie zrównoważonego rozwoju aktywnie działając na rzecz naszej planety i lokalnych społeczności. W ramach programu Planet 21 – Acting Here. Accor działa na rzecz „pozytywnego hotelarstwa”, a w ramach Accor Solidarity, RiiSE i inicjatywę ALL Heartist Fund pomaga osobom w niekorzystnej sytuacji życiowej poprzez gwarancję wysokiej etyki biznesowej, odpowiedzialność względem turystyki i ekologii, zaangażowania w społeczność, zróżnicowanie i inkluzyjność. Założona w 1967 roku spółka Accor SA jest notowana na paryskiej giełdzie Euronext (kod ISIN: FR0000120404) oraz na rynku OTC (kod ACRFY) w Stanach Zjednoczonych. Więcej informacji na stronie: group.accor.com. Zapraszamy do polubienia naszej strony na Facebooku i śledzenia nas na Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram.