Kupujący wracają do krakowskich centrów handlowych. Już 79% Polaków przyznaje, że nie ma obaw przed zakupami w tego typu miejscach – podaje Polska Rada Centrów Handlowych.
Chociaż ponad połowa Polaków (52%) wciąż wybiera się do centrów handlowych po konkretne i wcześniej zaplanowane zakupy, rośnie poczucie bezpieczeństwa w czasie wizyty. Dziś już 79% klientów galerii deklaruje, że nie ma obaw przed zakupami w tego typu sklepach.
Widać to w wynikach, jakie osiągają centra handlowe, także te w Krakowie. Zarówno w dużych obiektach, jak i mniejszych centrach convenience liczba klientów systematycznie rośnie, w czym pomagają m.in. trwające teraz letnie wyprzedaże.
Najlepszym na to przykładem jest jedno z najdłużej działających w Krakowie centrów handlowych – Nowe Czyżyny. Tylko w pierwszych dwóch tygodniach lipca na zakupy wróciło tutaj już blisko 90 proc. klientów! – informują przedstawiciele Nowych Czyżyn.
– Powrót klienta jest zauważalny gołym okiem. Od blisko 3 miesięcy notujemy nieprzerwanie rosnącą liczbę odwiedzających z poziomu ponad 82 proc. w maju do poziomu nawet 95 proc. w czerwcu. Także lipiec przynosi dalsze wzrosty i to oscylujące aż 10 punktów procentowych ponad trendem dla rynku, jaki w małych i średnich centrach notuje Polska Rada Centrów Handlowych – mówi Marta Drzewiecka, przedstawicielka firmy Newbridge, do której należą Nowe Czyżyny.
Co to oznacza w praktyce? Zdaniem Drzewieckiej sytuacja powoli wraca do normy, pomimo nowej rzeczywistości handlowej, w jakiej funkcjonują klienci. – Centra handlowe szybciej odzyskują klientów, niż prognozowano to w kwietniu. Z jednej strony kupujących przyciąga ciekawość, z drugiej co trzeci ankietowany przez PRCH poszukuje promocji. Tych ostatnich obecnie w centrach handlowych nie brakuje – mówi.
I faktycznie, na rynku mamy obecnie szczyt sezonu wyprzedażowego, który w tym roku jest szczególnie intensywny. Powód? Ceny już na wstępie zostały ścięte nawet o 60%, a znawcy rynku mówią, że w kolejnej odsłonie wyprzedaży obniżki mogą sięgnąć nawet 80%. W sprzedaży jest także znacznie więcej towaru. Marki muszą bowiem wyprzedać rzeczy zarówno z kolekcji wiosennych, jak i letnich.
– Tegoroczny sezon wyprzedaży jest nieco inny, niż w latach ubiegłych. Na przykład widzimy, że będzie on dłuższy niż to miało miejsce w przeszłości. W Nowych Czyżynach wyprzedaże trwają już od połowy czerwca i zapewne w niektórych sklepach potrwają do końca sierpnia – mówi.
Sezon przecen daje także krakowskim galeriom spory zastrzyk klientów. W Nowych Czyżynach start sezonu przecen sprawił, że w III tygodniu czerwca zanotowano tu powrót nawet 95 proc. klientów, w stosunku do wyników sprzed roku. Niższe ceny w sklepach to jednak nie jedyne, co przyciągnęło do sklepów.
– Już pierwsze dni po lockdownie pokazały, że klienci spragnieni są zakupów, a nawet gotowi są na tzw. revenge shopping, czyli zakupy, które zrekompensują długotrwały brak dostępu do sklepów. Prognozowano, że do centrów handlowych wróci około 35-40 proc. klientów. W Nowych Czyżynach już w pierwszym tygodniu zanotowaliśmy powrót ponad 80 proc. kupujących. Wpływ na to miało kilka czynników – mówi Drzewiecka.
Wśród nich jest m.in. dostęp do oferty. Gdy wiele obiektów w Krakowie wciąż zmaga się z przywróceniem oferty do stanu sprzed pandemii, w Nowych Czyżynach otwarte są wszystkie sklepy. – Udało się nam uniknąć sytuacji, w której klient odbija się od zamkniętego sklepu. Wręcz przeciwnie, nasi najemcy wrócili ze swoją ofertą w komplecie – mówi.
W przypadku Nowych Czyżyn zaprocentowały także inne działania. – Dołożyliśmy wszelkich starań, aby zakupy były u nas bezpieczne i komfortowe, a klient miał pełnię informacji, jak się zachować w czasie zakupów. Postawiliśmy na edukację, nie na nakazy i zakazy. To sprawiło, że osoby nas odwiedzające szybko oswoiły się z rygorem sanitarnym. Miało to znaczący wpływ na poczucie bezpieczeństwa w trakcie zakupów, a co za tym idzie na regularne wizyty – mówi Drzewiecka.
***
Centrum Nowe Czyżyny zlokalizowane jest w Krakowie przy ul. Medweckiego 2. Otwarty w 2002 roku obiekt ma powierzchnię ponad 31 tys. m kw. GLA i liczy sobie 77 sklepów, restauracji i punktów usługowych. Wśród kluczowych najemców znaleźć można m.in. Carrefour, Leroy Merlin, Jysk, RTV Euro AGD, home&you, Douglas, Rossmann, Orsay, Big Star, Pepco, KFC i CCC. Zmotoryzowani mają tutaj do dyspozycji ponad 850 miejsc postojowych. Centrum handlowe należy do portfolio Newbridge Poland. Zarządcą jest Apsys Polska S.A../ nowe-czyzyny.pl
Newbridge Poland to spółka założona w 2015 roku przez międzynarodową grupę Somerston, skupiająca się na inwestowaniu w centra handlowe typy ‘convenience’ oraz parki handlowe. Obecnie Newbridge jest właścicielem sześciu obiektów handlowych w Polsce: Centrum Nowe Czyżyny w Krakowie, Centrum Nowe Bielawy w Toruniu, Centrum Nowa Górna w Łodzi oraz Parków Handlowych Newbridge, zlokalizowanych w Grodzisku Mazowieckim, Włocławku i Namysłowie. Więcej informacji: newbridge.com.pl
Źródło: Nowe Czyżyny/Newbridge
Więcej publikacji na temat centrów handlowych tutaj.