Stanowisko przedsiębiorców skupionych wokół Retail Institute w sprawie niedziel handlowych

0
45

Przedsiębiorcy skupieni wokół Retail Institute z zadowoleniem przyjęli informację o pracach rządu i opozycji nad przywróceniem handlu w niedzielę i apelują o jak najszybsze wprowadzenie zmian w życie. To istotny krok w kierunku wzmocnienia bezpieczeństwa klientów centrów i sieci handlowych, a także szansa dla branż najbardziej dotkniętych restrykcjami związanymi
z rozprzestrzenianiem się wirusa Covid-19.

Wprowadzenie niedziel handlowych pozwoli na rozłożenie ruchu klientów z sześciu na siedem dni tygodnia, a tym samym znacząco zmniejszy tworzenie się kolejek w sklepach oraz umożliwi   zachowanie społecznego dystansu podczas zakupów. Centra handlowe i najemcy ponieśli i wciąż ponoszą wysokie koszty utrzymania rygorystycznych wymogów sanitarnych, by sklepy i przestrzenie wspólne w centrach handlowych pozostały bezpieczne dla przebywających w nich osób. Dodatkowy dzień handlu istotnie wzmocni te działania. Jak oceniają specjaliści, ryzyko zakażenia podczas zakupów w dużych przestrzeniach centrów handlowych, przy zachowaniu zalecanych standardów bezpieczeństwa, a zatem również odpowiedniego dystansu miedzy osobami, nie stanowi większego zagrożenia niż ma to miejsce w innych miejscach publicznych.

Branża handlowa, usługowa i rozrywkowa, a także właściciele galerii handlowych obawiają się kolejnych restrykcji. Zwłaszcza dla kin, kawiarni, restauracji, a także branży rozrywkowej oraz usługowej kolejny lockdown byłby zabójczy. Z ulgą przyjmujemy informację o powrocie  do dyskusji na temat niedziel handlowych, o które nasza organizacja apeluje od kilkunastu miesięcy. Niedziele handlowe będą nie tylko wsparciem dla tysięcy polskich firm, ale dziś, w czasie lawinowego wzrostu zachorowań, niezwykle ważnym elementem budującym poczucie bezpieczeństwa i komfortu Polaków na zakupach mówi Anna Szmeja, prezes Retail Institute.

Jak podkreślają eksperci i menadżerowie branży, powrót do niedziel handlowych to również najtańszy sposób na wsparcie przedsiębiorców prowadzących działalność  w centrach handlowych.  Z szacunkowych analiz wynika, iż udział niedzieli w wynikach sprzedaży waha się od 10-25 proc. tygodniowych wyników firm. Niedziela, w przypadku branży rozrywkowej, usługowej
oraz gastronomicznej jest pierwszym lub drugim najlepszym dniem w tygodniu.

Liczba wizyt w 140 centrach handlowych, monitorowanych przez Retail Institute, w ciągu dziewięciu miesięcy 2020 roku była niższa o 28,9 procent niż w roku poprzednim. Obroty do sierpnia włącznie spadły o 26,1 procent (uwzględniając lockdown).

Retail Institute

Retail Institute to ośrodek dialogu, badań i analiz oraz innowacji dla ekspertów z branży retail. Wspieramy jakościowy rozwój centrów i sieci handlowych dzięki wiedzy, doświadczeniu i innowacyjnym rozwiązaniom.

https://einstitute.com.pl/

Więcej informacji na temat centów handlowych tutaj