Eksperci Retail Institute podsumowują trzy kwartały 2020 r.

Retail Institute

Drugi oraz trzeci kwartał 2020 roku w branży centrów i sieci handlowych
to okres niepewności i dużej dynamiki zmian wywołanych pandemią COVID-19. Ograniczenie działalności pociągnęło za sobą ogromne konsekwencje finansowe dla firm i głębokie spadki – czytamy w raporcie Retail Institute, podsumowującym trzeci kwartał tego roku.

W okresie od stycznia do września wskaźnik pustostanów we wszystkich monitorowanych przez Retail Institute centrach wyniósł do 6,4 proc (vs 2,9 proc. w 2019 r.) Największy przyrost powierzchni niewynajętej odnotowano w centrach dużych – na koniec września stanowiła 8 proc. (vs 3 proc. w 2019) powierzchni ogółem. W centrach małych 5 proc. (vs 3,4 proc.), w średnich rosła natomiast najwolniej (3,7proc. vs 2,4 proc.). W tym samym okresie najwyższe spadki odwiedzalności odnotowały centra duże (-31,2 proc.), średnie (-27,5 proc.) oraz małe (-26,5 proc.), co miało bezpośredni wpływ na osiągane przez najemców wyniki finansowe. Średni obrót z metra na koniec września 2020 roku był już minimalnie wyższy w centrach dużych (588,8 zł; tj. -26,5 proc niższy niż w tym samym okresie 2019 roku) niż w średnich (584,5 zł; tj. -22,2 proc. r/d/r). W centrach małych wyniósł natomiast 496,2 zł, czyli 26,1 proc. mniej niż w  tym samym okresie
2019 roku.

Jesteśmy świadkiem interesującego przetasowania na rynku i przejmowania pałeczki lidera przez centra średniej wielkości. Jesteśmy skłonni zaryzykować tezę, iż to właśnie te obiekty będą czarnym koniem w wyścigu i zmaganiach ze skutkami pandemii. Potrzeba jednak więcej czasu na analizę zachowań klientów, bo diabeł tkwi w szczegółach, ale bez wątpienia, to spore zaskoczenie dla analityków i ekspertów Retail Institutepodsumowuje Anna Szmeja, Prezes Retail Institute.

Prawie 30% spadek odwiedzin w czasie trzech kwartałów 2020

Od stycznia do 30 września 2020 roku, 140 centrów handlowych monitorowanych przez Retail Institute odnotowało 28,9 proc. spadek odwiedzin w porównaniu do wyników osiągniętych w tym samym okresie 2019 roku.  W zależności od wielkości obiektów wyniki kształtowały się na następującym poziomie:

  • centra bardzo małe (< 4 999 m.kw. GLA) -22,3 proc. r/d/r
  • centra małe (od 5 000 do 19 999 m.kw. GLA) – 26,5 proc. r/d/r
  • centra średnie (20 000 do 39 999 m.kw. GLA) -27,5 proc. r/d/r
  • centra duże i bardzo duże (> 40 000 m.kw. GLA) -31,2 proc. r/d/r

Od 6 stycznia do 9 grudnia odwiedzalność centrów handlowych była niższa już o -30,4 proc. w porównaniu do wyników z tego samego okresu 2019 roku. Największe spadki frekwencji w czwartym kwartale przyniósł listopad, który zamknięto 50,8 proc. spadkiem r/d/r. Duży odpływ klientów przewidywany jest również w styczniu i lutym 2021 roku, chyba że rząd nie zamknie ponownie galerii, o co silnie lobbują organizacje pracodawców,  najemców i wynajmujących.

Obroty najemców niższe o ponad 25%

W monitorowanych przez Retail Institute centrach handlowych skumulowana wartość obrotów sieci handlowych i usługowych spadła o – 25,3 proc. r/ d/r.  Średni obrót z metra na koniec września wynosił 664,7 zł/ m.kw. pow. najmu (versus 790,5 w 2019 r.) Jedynie elektronika odnotowała w tym okresie nieznaczny,
1,2 proc. wzrost r/d/r. Warto jednak zauważyć, iż po indeksacji wyniku o stopę inflacji, a także mając na uwadze fakt, iż branża ta osiągnęła wynik kosztem marż, aby upłynnić towar zalegający w magazynach zanim pojawią się nowsze modele sprzętu, sytuacja wcale nie wydaje się tak różowa.

Zobacz także: EPP podsumowuje pierwsze dni po otwarciu centrów handlowych po listopadowym lockdownie

W poszczególnych kategoriach sytuacja przedstawia się  następująco:

  • sklepy z oferta modową (-29,9 proc.), w tym:
    • moda damska (-32,8 proc.),
    • moda męska (-32,6 proc.),
    • moda mieszana (-26,9 proc.),
    • bielizna (-25,8 proc.),
    • moda i artykuły sportowe (-34,4 proc.)
    • moda i artykuły dla dzieci i kobiet w ciąży (- 27,5proc.),
    • obuwie (-35,9 proc.),
    • galanteria skórzana (-25,1 proc.)
    • biżuteria i zegarki (-17,5 proc.)

a także:

  • zdrowie i uroda, usługi (-31,8 proc.),
  • zdrowie i uroda (-13,4 proc.),
  • dom, ogród i wnętrze (-20,8 proc.),
  • książki, gry, multimedia (-26,4 proc.).
  • rozrywka (-56,9 proc.)
  • specjalistyczne sklepy spożywcze (-17 proc.).
  • kawiarnie i restauracje (-33,5 proc.)
  • usługi (-58,1 proc.)

Powierzchnia sklepów z modą spadła o 4,1 proc., reprezentując na koniec września 54 proc. powierzchni  najmu wszystkich centrów handlowych. Najwięcej najemców z tej kategorii ubyło w centrach średnich
(-6,2 proc), dużych (-3,4 proc.) oraz małych (-1,7 proc.).

——————————————————————————————————

Retail Institute

Retail Institute to ośrodek dialogu, badań i analiz oraz innowacji dla ekspertów z branży retail. Wspieramy jakościowy rozwój centrów i sieci handlowych dzięki wiedzy, doświadczeniu i innowacyjnym rozwiązaniom.

https://einstitute.com.pl/

1 KOMENTARZ

Comments are closed.