Jesteśmy transparentnością. REDD zmienia „papierowy biznes” w pełny digital

Pierwsza wizyta u klienta na 40. piętrze warszawskiego wieżowca to było jak dziewiczy lot samolotem, bałem się nawet recepcjonistki – wspomina Tomasz Ogrodzki, współzałożyciel i CEO REDD Group. 10 lat później stoi na czele polskiego lidera danych o nieruchomościach komercyjnych z ponad dwoma tysiącami budynków w swojej bazie. REDD zmienia „papierowy biznes” w pełny digital, ale ma też inny, większy cel – zmianę sposobu myślenia o budowaniu w ogóle. Jak mówi sam Ogrodzki: „to budynek, który jeszcze nie istnieje lub istnieje, ale jeszcze nie tak, jak powinien.”

Papier, nożyce, kamień

Gdyby ktoś miał wybrać najbliższe skojarzenie popularnej gry z budowaniem, to z pewnością byłby to kamień. No, być może nożyce, bo to ostry biznes. A prawda jest taka, że rynek nieruchomości wciąż jest „papierowy”, przestarzały, zatrzymał się w latach 90’ i nie chce mu się ruszyć dalej. Nowoczesna baza danych to wciąż science-fiction. Ale w REDD zasada jest taka: jeśli pomysł uważają za niemożliwy, to znaczy, że jest dobry. I teraz mają już 13 miliardów danych, którymi wspierają klientów, a w branży mówienie o rzeczach niemożliwych nieco ucichło. Wygrali, bo w ogóle nie grali w papier, nożyce, kamień, tyko od razu zaczęli grać w big data.

Ten rynek to wiele małych wysepek, z których każda miała do tej pory swoją małą bazę. Najczęściej w Excelu lub w segregatorze. Wiedzieliśmy, że rozbijamy pewien stary porządek, ale mieliśmy też pewność, że to my mamy rację. W tej rzeczywistości nie ma już miejsca na stary system, który żył z braku dostępu do danych. Przyszedł czas na transparentność. My jesteśmy tą transparentnością – Tomasz Ogrodzki, CEO REDD Group

W samej Europie Środkowo-Wschodniej powierzchnia biurowa to przeszło 30 milionów metrów kwadratowych. Tego w segregatorze się już nie zamknie, a na pewno nie przeanalizuje tego tak, jak zrobią to algorytmy. I to nie jest tylko sprawa budujących i kupujących biura.

Biurowiec na starego diesla

Gdy mijamy na ulicy stare auto, które puszcza tyle dymu, co mała fabryka, od razu się oburzamy. Tymczasem trzy czwarte budynków w UE to obiekty nieenergooszczędne, które w większości będą wciąż stały w 2050 roku. Tylko jeden 1% z nich przechodzi remonty pod kątem zmniejszenia śladu węglowego. A w Europie Zachodniej firmy już teraz wolą kupować nieruchomości z zielonymi certyfikatami, bo o podatku węglowym w całej UE mówi się coraz częściej.

Czy za 10 lat sprzedasz z zyskiem starego diesla? Powodzenia. Podobnie jest w nieruchomościach – to już nie czasy, że bezrefleksyjnie możemy sobie rzucić pieniądze na cokolwiek i gdziekolwiek. Musimy stawiać obiekty, których funkcję za kilka lat będziemy mogli łatwo i tanio zmodyfikować. Dziś kilka lat to epoka, ciężko przewidzieć, jak będzie wyglądała kolejna. Do tego wszystkiego potrzebne są dane, aktualne dane. A my nasze aktualizujemy co 28 dni lub częściej – Tomasz Ogrodzki, CEO REDD Group

To jest właśnie ten kolejny krok, o którym w REDD myślą już teraz – budowanie z myślą o planecie, o ludziach korzystających z nieruchomości komercyjnych, a nawet tych codziennie mijających te budynki. No i oczywiście z myślą o portfelu, ale już w ramach zrównoważonego rozwoju. Budowanie mądre, poparte danymi, a nie wyłącznie czystym zyskiem. Big data pozwoli nam zadawać właściwe pytania jeszcze zanim powstanie projekt budowalny.

Troublemaker

Siedziba REDD Group znajduje się przy ulicy Prostej i jest to w sumie symbolika niezwykle trafna. Ma być prosto, ale dla klienta, na zewnątrz, wewnątrz jest analizowanie miliona danych miesięcznie, cotygodniowe raporty i niekończący się nigdy zaawansowany research. CEO firmy mówić dużo nie lubi, zanim odpowie na pytanie z reguły zostawia sobie chwilę na przemyślenie odpowiedzi. Ale to nie jest spokojna natura – w duecie założycieli to on wkłada kij w szprychy i zadaje trudne pytania.

Lubię zmieniać status quo, a ta firma jest po to, żeby je zmieniać. I nie chodzi, powtarzam, wyłącznie o status quo w nieruchomościach komercyjnych. Ropa naftowa się skończy, nieruchomości nie. Trzeba je wymyślić od nowa, żeby nie stały się koniem trojańskim planety. Wierzę, że za kolejne 10 lat algorytm nie da już postawić wieżowca tylko dlatego, że akurat są na to pieniądze, a potem będziemy się zastanawiać co z tym kolosem zrobić. Big data da nam między innymi czystsze środowisko. Dane to wiedza, wiedza to skuteczność – podsumowuje Tomasz Ogrodzki, CEO REDD Group.

Zobacz także: We Wrocławiu wysoki popyt na biura

1 KOMENTARZ

Comments are closed.