Pracownicy wracają do biur – pomaga im w tym technologia Zonifero

Zonifero

GUS opublikował nowe dane o wpływie epidemii COVID-19 na rynek pracy w Polsce w trzecim kwartale 2020 roku.[1] Zaledwie 5,8% pracowników na koniec września 2020 przebywało na pracy zdalnej. Jak wskazuje GUS w swoim ostatnim raporcie polskie biura w trzecim kwartale na nowo zapełniły się pracownikami. Praca hybrydowa, hot deski i przestrzeganie obostrzeń sanitarnych stały się codziennym elementem biurowej rzeczywistości – z pomocą przyszła także technologia.

Do końca września tego roku największy odsetek osób pracujących zdalnie był wśród przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 49 osób i wynosił on 7,6%, ale było to o ok. 4 p.%. mniej niż w drugim kwartale 2020 r. Pandemia trwale zmieniła funkcjonowanie dużych centrów biurowych, które musiały zaadaptować się do nowej rzeczywistości. Jak wskazują dane, pracownicy, kiedy w trzecim kwartale tego roku spadła liczba zakażeń koronawirusem, wrócili do biur, z obostrzeniami oraz wyposażeni nie tylko w maseczki, ale i technologie, które pozwoliły im zachować bezpieczeństwo. PropTech, czyli inteligentne rozwiązania umożliwiające interakcje człowieka z biurowcem, pozwalają skutecznie wspierać administratorów biurowców, całe korporacje i samych pracowników w tym, aby minimalizować ryzyko związane z przebywaniem we wspólnej przestrzeni.

– Na początku pandemii otrzymaliśmy mnóstwo zapytań zarówno od zarządców biur, jak i dużych korporacji, dotyczących tego, jak nasze rozwiązanie może im pomóc chronić pracowników przed wirusem. Wtedy stało się dla nas jasne, że mimo popularyzacji pracy zdalnej, firmy będą chciały mieć swoich pracowników, przynajmniej częściowo, w biurach – wspomina Jacek Ratajczak z Zonifero, firmy specjalizującej się w dostarczaniu innowacyjnych technologii wspierających pracownika w biurze.

Po pierwszej fali COVID-19 biurowce zaczęły ożywać. Na początku stopniowo, wykorzystując pracę hybrydową, czyli taką, w której przynajmniej część tygodnia roboczego pracownicy spędzają w biurze.

– Szybko zaadaptowaliśmy nasze rozwiązania do nowych warunków. Platforma Zonifero, z założenia posiadała już rozwiązania przydatne w walce z pandemią. Takim elementem systemu była możliwość rezerwacji Hot-Desk’ów, czyli biurek przechodnich, idealnie spełniając założenia pracy hybrydowej. Rozwiązanie to pozwala na rezerwacje biurka, a po jego zwolnieniu zamawiany jest serwis sprzątający, który wskazane stanowisko pracy dezynfekuje. Podobnie jest w przypadku salek konferencyjnych. Z kolei  system do przyjmowania gości pozwala ograniczyć ich interakcje z recepcją, kolejki przy wejściu, czy konieczność dotykania np. guzików w windach – mówi Jacek Ratajczak, CEO Zonifero.

Dane z GUS mówią, że w trzecim kwartale najwięcej osób na pracy zdalnej przebywało w metropolii warszawskiej. Odsetek osób pracujących z domu w tym regionie sięga nawet 16 %. Jednak nie tylko mieszkańcy Warszawy pracują zdalnie. Wyższy niż średni odsetek osób korzystający z tej formy pracy odnotowano między innymi w województwie pomorskim.

– Naturalnym jest, że pracownicy w dużych ośrodkach takich jak Warszawa, Trójmiasto, czy Wrocław chętniej korzystają z udogodnień pracy zdalnej. Jednak podczas rozmów z naszymi klientami w tych regionach wyraźnie widać, że praca zdalna to stan przejściowy. Jestem przekonany, że ostatecznie model pracy hybrydowej na trwale pozostanie z nami i w związku z tym nie spodziewam się raczej stałego opustoszenia biur. Obecnie praca zdalna jest odgórnie zalecanym modelem pracy w Polsce. Jednak wnioskując po danych z trzeciego kwartału jestem przekonany, że kiedy zmniejszy się liczba zakażeń, polskie biurowce ponownie zapełnią się pracownikami. Będziemy tylko musieli wyposażyć je w nowoczesne technologie minimalizujące ryzyko zakażeń.  – komentuje Ratajczak z Zonifero.

Dane pokazują, że mimo pandemii polscy pracownicy wrócili w trzecim kwartale do biur. Chcą mieć bezpośredni kontakt ze współpracownikami i wrócić do rytmu pracy sprzed COVID-19. Nowoczesne technologie pozwalają im czuć się bezpieczniej i coraz chętniej są stosowane przez firmy do walki z pandemią w miejscu pracy

Zobacz także: Czy konwersje to przyszłość nieruchomości komercyjnych

O platformie Zonifero:

Zonifero Workplace jest aplikacją biurową, która usprawnia rezerwację sal i biurek, czy też miejsc parkingowych, przesyłanie zgłoszeń, komunikację między pracownikami, odnajdywanie najważniejszych miejsc w biurze oraz współpracowników.

Zonifero Lobby jest aplikacją na iPada, dzięki której goście mogą w szybki sposób zarejestrować się w recepcji firmy lub budynku, a gospodarz spotkania otrzyma wiadomość, że gość już oczekuje.

Zonifero Passport to aplikacja, która umożliwia wygodniejszą rejestrację w recepcji firmy i budynku wyposażonej w Zonifero Lobby. Sprawdza się w szczególności w przypadku powracających gości, np. kurierów.

Zonifero TV to system Digital Signage, który umożliwia zarządzanie treścią na ekranach w całej firmie lub budynku. W razie zagrożenia można również wyświetlić na wszystkich ekranach informację oraz drogę ewakuacyjną.

Zonifero Services jest aplikacją przeznaczoną dla firm serwisowych, takich jak firmy sprzątające czy ochrona. Umożliwia ona monitorowanie pracy tych firm i tworzenie raportów na podstawie zebranych danych.

Wszystkie aplikacje Zonifero integrują się ze sobą i tworzą rodzinę produktów, którą można wykorzystać w wersji biurowej, jak i budynkowej.

Wideo prezentujące działanie najważniejszych funkcji systemu:
https://youtu.be/onrRyp9fx3I

[1] https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/popyt-na-prace/wplyw-epidemii-covid-19-na-wybrane-elementy-rynku-pracy-w-polsce-w-trzecim-kwartale-2020-roku,4,3.html

1 KOMENTARZ

Comments are closed.