Biophilic design i pozytywne biura według Interface, jednej z najbardziej zrównoważonych firm świata

Interface

Biofilia (ang. biophilia) oznacza dosłownie „miłość do natury”. To m.in. ta filozofia przyświeca działalności Interface, globalnego producenta komercyjnych podłóg modułowych, który ogłosił niedawno sukces Mission Zero. W kontekście aranżacji przestrzeni biurowych odpowiedni dobór materiałów wpływa nie tylko na ich wygląd, ale też samopoczucie, a nawet wydajność użytkowników.

Inspirujące wnętrza sprzyjają nawiązywaniu kontaktów

Bezosobowe i mało funkcjonalne biura odchodzą powoli w zapomnienie. Nowe pokolenia, pojawiające się na rynku pracy, oczekują od swoich pracodawców troski o środowisko oraz zapewnienia im takich warunków, które będą sprzyjać realizacji tzw. work – life balance. Według Interface jednym ze sposobów na tworzenie takich pozytywnych przestrzeni jest aranżowanie ich w duchu biophilic design. Zgodnie z tą ideą, bliskość natury jest wrodzoną potrzebą każdego człowieka. Obecnie jej realizacja jest utrudniona, szczególnie dla mieszkańców miast i osób, pracujących w zamkniętych pomieszczeniach. Aby utrzymać łączność z przyrodą, powinniśmy, więc wprowadzać jej elementy do naszych wnętrz.

O sposobach na pozytywną przestrzeń mówi Marta Siczek, ekspertka biophilic design oraz architekt i ambasador zrównoważonego rozwoju w Interface: „Oprócz naturalnej roślinności, którą widujemy teraz również na fasadach budynków, popularnymi rozwiązaniami projektowymi są m.in. wykorzystanie naturalnych materiałów, takich jak drewno i kamień oraz ich imitacja w postaci wysoce teksturowanych tkanin. Inspiracje z przyrody czerpią także producenci i projektanci sztuki, mebli czy tekstyliów. W Interface tworzymy płytki wykładzinowe o wzorach analogicznych do występujących w naturze, zacierając granicę pomiędzy tym, co sztuczne i naturalne. Znaczenie ma także odpowiednie odsłanianie i zasłanianie przestrzeni, co dodaje wnętrzu tajemniczości i pozwala projektować doświadczenia, np. intymność w przytulnym kąciku czytelniczym”.

Interface

Przestrzenie pozytywne dla ludzi i środowiska

Materiały, którymi się otaczamy, nie pozostają bez wpływu na nasze zdrowie, a także na kondycję środowiska. Rosnąca świadomość społeczna w zakresie ekologii sprawia, że coraz częściej zwracamy uwagę na skład produktów, jakie wykorzystujemy w naszych wnętrzach oraz okoliczności ich produkcji. Ray Anderson, założyciel Interface, już w latach 90-tych, kiedy idea zrównoważonego rozwoju nie była tak popularna, jak obecnie, zadał sobie pytanie: „Jak czynić świat lepszym z każdym produkowanym kawałkiem wykładziny?” To zdanie zapoczątkowało, trwającą do dziś, misję firmy – prowadzenie  działalności w sposób, który nie tylko nie będzie szkodzić środowisku, ale docelowo mu pomagać.  Ogłoszony w 2019 roku sukces Mission Zero oznacza, że odtąd każdy kawałek podłogi Interface jest neutralny pod względem emisji CO2 w całym cyklu życia produktu – od wytworzenia, aż po recykling.

Najważniejsze wskaźniki prezentujące ograniczenie wpływu produkcji płytek dywanowych Interface na środowisko w latach 1994-2018:

  • 96% redukcja emisji gazów cieplarnianych (GHG) w fabrykach na całym świecie
  • 69% redukcja śladu węglowego w produktach Interface
  • 89% wykorzystanie energii odnawialnej w fabrykach na całym świecie, przy 100% odnawialnej energii elektrycznej
  • 89% redukcja zużycia wody na jednostkę produkcji w fabrykach na całym świecie
  • 92% redukcja ilości odpadów trafiających na składowiska w skali globalnej
  • 46% redukcja zużycia energii na jednostkę produkcji w fabrykach na całym świecie

Emisje, których nie można ograniczyć w 100%, firma rekompensuje poprzez dodatkowe działania, m.in. pozyskiwanie przędzy do produkcji z surowców wtórnych, jak porzucone sieci rybackie wyławiane w nadbrzeżnych miejscowościach Filipin i Kamerunu.

Interface

Lessons fot the future i regeneracja klimatu

Czy wyeliminowanie negatywnego wpływu na środowisko jest wszystkim, co możemy dla niego zrobić? Według Interface to dopiero początek. Jeszcze w 2016 roku, wiedząc, że realizacja Mission Zero nastąpi niebawem, firma wyznaczyła sobie kolejny, jeszcze ambitniejszy cel. Program Climate Take Back ma realizować ideę regenerującego przedsiębiorstwa, a więc  takiego, które nie tylko nie będzie szkodzić przyrodzie, ale przyczyni się do odwracania globalnego ocieplenia i negatywnych zmian, jakie już zaszły w środowisku. Z tą właśnie myślą stworzono prototyp płytki wykładzinowej o „ujemnym” oddziaływaniu. W procesie jej produkcji wchłanianie dwutlenku węgla ze środowiska przewyższa jego emisję, a więc w efekcie finalnym zmniejsza się ilość CO2 w atmosferze.

Tak globalna zmiana, jaką jest regeneracja klimatu, wymaga współpracy wielu sektorów, branż i firm. Z myślą o tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją podróż ku zrównoważonemu rozwojowi, Interface wydało ogólnodostępny przewodnik Lessons for the Future. W formie 9 lekcji firma przedstawia tutaj swoje doświadczenia w dążeniu do neutralizowania szkodliwego wpływu na środowisko, a tym samym dzieli się zdobytym know-how i podpowiada najkorzystniejsze rozwiązania.

Więcej publikacji na temat technologii i budownictwa.